Earlyvangelists: Visie

De gemiddelde leestijd voor deze post is 9 minuten.

In dit artikel delen we het eerste deel van het E-Book ‘Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten’. Het laat je zien hoe het E-book is opgebouwd en wat je kan verwachten. 

“Zonder visie werk je op een stuurloos schip”. (ICT-manager Jim Klop van KLM)

Welkom bij de E-cursus: ‘Earlyvangelists: de belangrijkste eerste klanten!’

Deel 1 van de E-cursus staat in het teken van de voorbereiding: hoe bereik je earlyvangelists, je eerste en belangrijkste klanten. We beginnen daarom met het bespreken van de noodzaak van een visie.

We starten met een samenvatting van het begrip Earlyvangelists. Zo blijft helder op wat voor mensen we ons gaan richten in deze e-cursus.

Earlyvangelists, ook wel visionaire klanten genoemd, zijn bereid een onafgemaakt, onbewezen product van je te kopen en zijn bereid het product met jou verder te ontwikkelen. Ze geloven in je visie. Een Earlyvangelist heeft de volgende kenmerken:

  • heeft een probleem of behoefte;
  • begrijpt dat hij of zij een probleem heeft, is actief op zoek naar een oplossing en heeft de tijd om de oplossing te vinden;
  • het probleem is zo groot dat hij of zij zelf een tussenoplossing gemaakt heeft;
  • heeft een budget of is in staat snel een budget te verkrijgen.

 

Earlyvangelists - The Lean Doctor

Earlyvangelists, klik voor grote weergave

Met andere woorden hebben deze mensen NUBB“: Need (behoefte), Urgency (urgentie), Budget (Budget), and Buying authority (Autoriteit om te kopen). (Bizelo, 2010)

Ik raad je aan het gehele artikel over Earlyvangelists hier: te lezen wanneer je dit nog niet gedaan hebt.

 

Waar begin ik mee?

 

Elke onderneming start met een idee. Het ontdekken van je idee is voor iedereen anders. Naast een idee heeft elke ondernemer een visie. In deze les gaan we het vooral over die visie hebben.

Wat zegt de vertrouwde Van Dale over een visie?

vi·sie (de; v; meervoud: visies) kijk, mening: hij heeft een interessante visie op dat probleem

Een visie is jouw kijk op een probleem. Het bedrijfsleven interpreteert de definitie van een visie net wat anders. Een bedrijfsvisie geeft aan wat je als onderneming wilt bereiken. Ken je de grijnzende kat uit Alice in Wonderland?

Alice vraagt aan de grijnzende kat: “Zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet?” vraagt Alice. “Dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wilt”, zegt de kat. “Het zal mij een zorg zijn” zegt Alice. “Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat”, antwoordt de kat. (Alice in Wonderland, Carol Lewis).

Een visie stuurt je een bepaalde richting in en laat je focussen op een doel dat vaak groter is dan jezelf. Een visie inspireert. Een goede visie is ambitieus en laat zien waarom je als onderneming bestaat. Zonder visie heb je geen sturing en is niet duidelijk welke kant je op wilt.

Een visie is enorm belangrijk. Een quote die dit bevestigd komt van dhr Hintzen van HENQ Investments:

“Een visie is alles overstijgend.” (Hintzen, 2015)

Waarom ik specifiek deze quote deel? Dhr Hintzen verteld in deze qoute wat veel investeerders het belangrijkste vinden in hun beoordeling: een goede visie.

Een visie zorgt voor een brug tussen het nu en de toekomst. Door een duidelijke toekomstvisie blijft een gezamenlijk doel voor de onderneming in beeld; een lange termijn visie (Collins & Poras, 1996).

Sinek (2009) zegt daarnaast dat een goede visie helder maakt waarom een onderneming bestaat. Hoe de onderneming deze visie waarmaakt en wat ze daarvoor doen. Een goede visie zorgt ervoor dat de juiste aannames gevalideerd worden met behulp van metrics: er wordt namelijk naar een uiteindelijk doel toegewerkt (Hintzen, 2015).

Om de theorie wat tastbaarder te maken heb ik een aantal inspirerende visies op een rij gezet:

“Ik geloof dat dit land zich tot doel moet stellen om binnen tien jaar een man op de maan te laten landen. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat het moeilijk is.” (J.F. Kennedy)

“We’re here to put a dent in the universe. Otherwise why else even be here?” ‘Wij geloven in dingen anders doen.’ (Steve Jobs)

“Er staat een personal computer op elk bureau met Microsoft-software.” (Bill Gates)

‘Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar.’ (Albert Heijn)

 

Waarom is een visie zo belangrijk bij het bereiken van earlyvangelists?

 

Als Lean Startup ondernemer is het belangrijk om feedback te krijgen tijdens het ontwikkelen van je idee. Een visie helpt je niet alleen om gericht naar een oplossing toe te werken. Het helpt je ook je eerste klanten te overtuigen en mee te helpen met het vinden van de ideale oplossing voor het probleem. In de definitie van een earlyvangelist komt het ook terug: …[Ze geloven in je visie (de visionaire klant)]. Jouw visie is dus de belangrijkste voorbereiding in het vinden van earlyvangelists.

 

Start With Why

 

Inmiddels is het duidelijk waarom een visie zo belangrijk is. Maar hoe ontwikkel je nu een goede visie? Over goede en slechte visies zijn bibliotheken volgeschreven. Ik laat je nu kennis maken met twee methodes die mij helpen bij het formuleren van mijn visie. Deze methodes zijn niet alleen praktisch, maar ook erg leuk om te gebruiken.

Heb jij jezelf al eens afgevraagd waarom jouw bedrijf bestaat? Simon Sinek vertelt in zijn boek ‘Start with why’ dat de waarom-vraag de belangrijkste vraag is die elke ondernemer zichzelf moet stellen. De waarom-vraag zorgt ervoor dat je dicht bij jezelf blijft, waardoor je visie makkelijker over te brengen is naar je klanten of in ons geval de earlyvangelist.

Simon Sinek heeft dit uitgewerkt in een simpel en leuk model, de Golden Circle:

 

Golden Circle

Golden Circle – Start With Why – Simon Sinek

 

Veel ondernemers kunnen uitleggen WAT zij doen, minder ondernemers kunnen uitleggen HOE zij dat doen. Helaas kunnen maar erg weinig ondernemers uitleggen WAAROM ze iets doen. Het is belangrijk voor een ondernemer om duidelijk te uitten waarom de onderneming bestaat of gestart wordt.

Ik ben The Lean Doctor gestart, omdat ik vind dat er wat moet veranderen in de wijze van bedrijfsvoering in Nederland, zodat er meer fantastische ideeën uitgebouwd kunnen worden in duurzame, schaalbare ondernemingen die waarde toevoegen aan de maatschappij.

Valt het je op dat er in mijn waarom-antwoord niets gezegd is over hoe ik mijn waarom uitvoer? Daarnaast vertel ik niets over wat ik dan doe om de bedrijfsvoering te veranderen.

Simon Sinek vindt het belangrijk dat de hoe- en wat-vraag voortvloeien uit de waarom-vraag. Wanneer ik naar startups kijk vind ik dat de hoe- en wat-vraag in de beginfase nog niet beantwoord kunnen worden. Dat zou namelijk betekenen dat er al een product of dienst ontwikkeld is. Met The Lean Startup wil je de hoe- en wat-vraag later pas beantwoorden nadat je gericht praktisch onderzoek hebt gedaan bij je earlyvangelists. Je hoe- en wat-antwoord kunnen in die periode namelijk behoorlijk veranderen.

Bekijk deze video van Simon Sinek met Nederlandse ondertiteling eens. Hij legt zijn visie hierin goed en toepasbaar uit.

 

 

Stel jezelf nu de vraag eens waarom jouw onderneming bestaat. Wil je het mij laten weten? Ik ben namelijk erg benieuwd. Daarnaast zou ik het leuk vinden als ik jou waarom-antwoord kan delen met andere e-cursisten. Zo leren we van elkaar!

 

Visualiseren van je visie

 

De waarom-vraag geeft je een perfecte basis voor een goede visie. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze visie blijft hangen bij jou, je team en je earlyvangelists?

Uit verschillende studies blijkt dat informatie het beste blijft hangen wanneer er meer dan twee zintuigen gebruikt worden tijdens het verwerken van informatie (Zie de tips aan de universiteit van Hasselt). Wanneer je een collega of earlyvangelist je visie laat lezen zal het dus niet snel bijblijven. Laat je de visie lezen en horen wordt het al tastbaarder.

David Sibbet is van mening dat je informatie het beste kunt visualiseren. Door te visualiseren blijft de informatie bij je en begint het te leven. Het is een creatief proces. Sibbet heeft verschillende, leuke boeken geschreven waarin hij dit perfect uitlegt en toepasbaar maakt.

Aan de slag!

 

Pak je waarom-antwoord er nog eens bij en probeer je waarom-antwoord eens in een tekening te verwerken. Wanneer je een team hebt, wordt het nog leuker: laat iedereen de visie uitwerken door een kleurrijke tekening te maken op een A4’tje. Heb je geen team? Vraag twee vrienden of familieleden die goed weten wat jouw idee is en waarom jouw onderneming zou moeten bestaan. Een dergelijke tekening word vaak een vision-board genoemd.

Mijn tekenkunsten zijn niet veel beter dan die van een kleuter, maar dat is niet erg! Het gaat erom dat je actief bezig bent met het omzetten van je gedachten en hersenspinsels in een tastbare visie. Het is niet erg om je tekening met steekwoorden te verduidelijken. Probeer de steekwoorden ook zo creatief mogelijk te maken zodat ze beter bijblijven (denk aan krullende letters of juist enorm schuin om snelheid aan te geven met extra snelheidsstrepen erbij).

 

Vision Board

Vision Board The Lean Doctor

 

Verbeteren van je vision board

Heb je een goede tekening? Probeer de tekening een paar keer te maken zodat je deze kunt reproduceren. Wanneer je in gesprek bent met je eerste earlyvangelists en je hebt het over je visie; vertel hem dan niet alleen je visie maar teken je visie tegelijkertijd uit! Zo blijft het bij je earlyvangelist nog beter plakken en zullen ze sneller overtuigd zijn van jouw visie en deze delen met anderen.

Na een aantal keer tekenen zul je merken dat de tekening steeds verder verandert en beter wordt. Het uittekenen van je visie kost tijd. Wanneer je ervan overtuigd bent dat je tekening goed genoeg is, kun je de volgende stap zetten: laat je tekening uitwerken in een kort filmpje van maximaal 3 minuten. Dit filmpje is jouw visie die in beeld, geluid en tekst is omgezet. Dropbox heeft dit perfect uitgewerkt in het volgende filmpje:

 

https://youtu.be/OFb0NaeRmdg

 

De visie van Dropbox is duidelijk. Wat bijzonder is om te weten: Dropbox had nog geen enkele techniek uitgewerkt en wist überhaupt nog niet of het idee uitgewerkt kon worden met de techniek die toen voorhanden was. Wat Dropbox van dit filmpje geleerd heeft bespreken we in deel 2.

Werk jouw vision-board ook eens uit en stuur het naar me op! Des te meer voorbeelden ik heb, des te meer we van elkaar kunnen leren. Ik heb mijn visie ook uitgewerkt in een vision-board:

Wat hebben we geleerd in deel 1:

  • Wat is een earlyvangelist?
  • Wat is een (bedrijfs-) visie?
  • Waarom is een (bedrijfs-) visie zo belangrijk?
  • Waarom is de waarom-vraag zo belangrijk?
  • Hoe kan ik mijn visie het beste overbrengen?

 

In deel 2 bespreken we:

  • Wat is een Minimum Viable Product?
  • Wat is een Minimum Viable Product niet?
  • Wat is een commitment?
  • Wat voor soorten Minimum Viable Products zijn er en hoe zien die er in de praktijk uit?

 

Wil jij graag het gratis E-Book ontvangen? Schrijf je dan nu in en ontvang “Earlyvangelists: je eerste en belangrijkste klanten”. Waarin we je van begin tot eind uitleggen hoe en waar je Earlyvangelists vindt!

Schrijf je hier in en ontvang het E-book gratis


About

Maarten

Maarten van Kroonenburg, oprichter van The Lean Doctor. In augustus 2014 afgestudeerd aan Avans Hogeschool Breda voor Small Business & Retail Management. Tijdens mijn afstudeeronderzoek 'Meten is Groeien' heb ik onderzocht of ik met behulp van The Lean Startup een groeimodel kon ontwikkelen voor mijn onderneming Clownsville met als resultaat een omzetstijging van 101%. Mijn afstudeeronderzoek heeft de prijs 'Beste scriptie van Avans Marketing & Business Management 2014' gewonnen. Inmiddels ben ik begonnen aan de Master of Business Administration (MBA) Innovatie en Ondernemerschap aan NCOI University en geef ik lezingen en workshops over The Lean Startup. Daarnaast publiceer ik artikelen over het Lean Startup gedachtegoed waarin ik verschillende facetten behandel van het Lean ondernemen.

Leave Comment

Leer alles over een succesvolle lean startup!

Meld je aan en ontvang gratis het E-book 'Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten', waarin jij leert hoe je een succesvolle startup start!

Wij houden niet van spammen, dus dat doen we ook niet bij jou