Earlyvangelists deel 2: Minimum Viable Product

De gemiddelde leestijd voor deze post is 11 minuten.

In deel 2 vanhet E-Book ‘Earlyvangelists: De belangrijkste eerste klanten’ leer je meer over Minimum Viable Products. Om tijd en geld te besparen bij het ontwikkelen van je product introduceerden Steve Blank en Eric Ries een Minimum Viable Product. In dit deel leer je wat het is en hoe je het toepast. 

 

“If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late.” (Reid Hoffman, founder Linkedin, 2010)

 

Tijd voor deel twee. Is het gelukt met jouw waarom-antwoord en vision board uit deel 1? Stuur ze naar me toe. Ik ben erg benieuwd naar jouw uitkomsten en ik kan je voorzien van feedback.

Wat hebben we in deel 1 geleerd? (Lees hier deel 1)

 

  • Wat een earlyvangelist is;
  • Wat een (bedrijfs-) visie is;
  • Waarom een (bedrijfs-) visie zo belangrijk is;
  • Waarom de waarom-vraag zo belangrijk is;
  • Hoe ik mijn visie het beste kan overbrengen.

 

In deel 2 gaan we in op het ‘Minimum Viable Product (MVP)’. We bespreken wat een Minimum Viable Product is, waarom een Minimum Viable Product belangrijk is en we bekijken een aantal vormen van een Minimum Viable Product.

Minimum Viable Product

 

‘Ik heb het! Mijn idee gaat de wereld veranderen. Ik ga meteen aan de slag… Maandenlang zag mijn week er als volgt uit: opstaan, productontwikkeling, eten, productontwikkeling, eten, productontwikkeling, slapen…

Eindelijk, mijn product is af! Nu komen de klanten vanzelf!’

Maar helaas blijken er na een half jaar nog geen klanten te zijn en de weinige klanten die interesse tonen in mijn product wilde toch een aanpassing hebben aan mijn product. Wat een tijd- en geldverspilling!

 

Voor veel (aspirant) ondernemers zal bovenstaand verhaal bekend voorkomen. Veel ondernemers gaan direct aan de slag met het ontwikkelen van hun product. Zonde, want de kans dat je product niet aanslaat is 40 tot 60%.

Om deze tijd- en geldverspilling te voorkomen introduceerden Steve Blank en Eric Ries de term ‘Minimum Viable Product’ (minimaal valide product, MVP). Een MVP is:

‘De meest uitgeklede en gestripte vorm van je idee of concept dat je kan maken om de eerste aannames over jouw idee te valideren.’

Deze definitie kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Daarom vind ik het belangrijk nog een andere definitie te delen, die ik beter vind:

A Minimum Viable Product is the smallest thing you can build that delivers customer value (and as a bonus captures some of that value back)(Maurya).

Een Minimum Viable Product is de meest minimalistische vorm van je idee dat je kan maken om waarde toe te voegen voor de klant, waar je (in de beginfase) eventueel wat geld mee terugverdient. Wanneer je product volledig ontwikkeld is ga je op zoek naar een duurzaam en schaalbaar verdienmodel en kun je winsten gaan maken.

Een MVP gaat rigoureus in tegen de traditionele manier van productontwikkeling. Traditioneel gezien maken ondernemingen een eindproduct en zetten dat in de markt. Pas op het moment dat het product op de markt gebracht wordt, komt er feedback op het product. Het is dan erg lastig om de feedback nog te verwerken, omdat je product of dienst in feite al ‘af’ of ‘uitontwikkeld’ is. Een MVP bevat daarom niets meer dan de basis van je product (Maurya, 2012). Door te starten met een MVP is het makkelijker om je product op basis van klant feedback aan te passen. Het nieuwe ontwerp hoeft dan geen kapitalen te kosten.

In deel 1 bespraken we de video van Dropbox. In de video werd de visie van Dropbox uitgelegd, daarnaast werd het idee dat Dropbox had uitgelegd. Dropbox had alleen de video, er was nog geen code geschreven, er bestond verder nog niks. De video van Dropbox was hun Minimum Viable Product.

 

Less can be more

Een MVP zogt ervoor dat je geen geld en tijd verspild aan (het ontwikkelen van) producten waar geen vraag naar is. Toch is het maken van een MVP makkelijker gezegd dan gedaan.

Uit de praktijk blijft dat veel ondernemers bij de ontwikkeling van een MVP de nadruk leggen op het woord Minimum en niet op het woord Viable. Doordat veel ondernemers zich focussen op de minimalisering van het product, vergeten ze vaak de noodzaak van het valideren (viable) van aannames.

Een MVP wordt gemaakt om te valideren of je product waarde toevoegt voor je klanten. Het product moet zo minimaal mogelijk gemaakt worden zodat je met earlyvangelists het product verder kunt ontwikkelen. Een goede MVP bewijst dat je een probleem aan het oplossen bent en verifieerd of er een vraag naar de oplossing is. Een MVP laat je minder tijd spenderen aan plannen en meer aan reageren. Je leert meer van gebruikers feedback dan van het doordenken van elke product eis.

Een MVP is niet bedoeld voor al je klanten. Je ontwikkelt een MVP:

 

  • voor jezelf en voor je earlyvangelists (10 tot 15 personen);
  • voor het verifiëren van de aannames die je hebt;
  • als minimaal valide product dat je verder kunt ontwikkelen (m.b.v. je earlyvangelists).

 

Sportivation heeft dit principe prachtig toegepast bij de ontwikkeling van haar ‘Fantastick’ (zie filmpje). De Fantastick maakt het aanleren van de hockey basistechnieken gemakkelijker, leuker en uitdagender. De basisgreep van de hockeystick is gemakkelijker aan te leren dankzij speciale vormen en tekens. Een van de productspecificaties is de ‘Dribblegrip’. Met de Dribblegrip leert het kind snel en doeltreffend dribbelen. Een hele simpele MVP van de Dribblegrip is een hockeystick met een aangepast WC-rolletje (zie filmpje). De MVP van de Dribblegrip:

 

  • Voegt waarde toe voor de klant;
  • Kost weinig tijd om te maken of aan te passen;
  • Kan getest en ontwikkeld worden met een relatief kleine groep earlyvangelists.

 

 

Angst

Bij het introduceren van een MVP spelen vaak verschillende angsten op. De meest voorkomende angst is dat mensen denken dat het MVP niet goed genoeg is en dat mensen alleen het eindproduct willen hebben. Ondernemers zijn bang dat een minimaal product hun reputatie aantast. Een andere angst is dat het continue aanpassen van een MVP meer tijd kost dan het direct ontwikkelen van een eindproduct. Deze angsten zijn logisch en herkenbaar. Sterker nog, ze horen bij de lancering van een MVP.

 

“If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late.” (Reid Hoffman, founder Linkedin, 2010)

 

Wanneer deze angsten opspelen bedenk dan het volgende: het maken van een MVP zorgt ervoor dat ik een product ontwikkel dat klanten willen hebben zonder eerst kapitalen aan geld en tijd te investeren. Earlyvangelists zijn bereid je te helpen met het verder ontwikkelen van je product. Ze voelen zich verbonden met je bedrijf en nemen daardoor ook een ambassadeursrol aan voor je bedrijf (Blank, 2010). Earlyvangelists zijn vaak erg enthousiast over een MVP en kijken door alle foutjes heen. Ze kopen je visie en de oplossing voor hun probleem. Niet het uiteindelijke product.

Het IKEA-Effect

 

Tijdens het ontwikkelen van je MVP is het van belang om rekening te houden met het zogenaamde IKEA-effect (Aulet, 2014). Wanneer je zelf een product bedenkt of in elkaar zet, zul je meer waardering voor dit product hebben dan wanneer hetzelfde product door een professional gemaakt wordt. Zelfs wanneer de kwaliteit van het product van de professional vele malen beter blijkt, is de waardering voor het eigen product groter.

Een professional verkoopt je een kant en klare bank voor €1500,-. Precies dezelfde bank is te koop bij IKEA voor €1500,00 maar deze moet je zelf in elkaar zetten. Uit onderzoek blijkt dat de waardering voor de IKEA-bank groter is omdat je de bank zelf gemaakt hebt. Dit wordt het ‘IKEA-effect’ genoemd (Norton et al., 2011).

Dit effect kan een erg negatieve werking hebben op het ontwikkelen van je MVP: je wordt smoorverliefd op je product en staat niet meer open voor feedback. Je krijgt oogkleppen op voor je omgeving en ziet het product als jouw kindje. Ben jezelf bewust van dit effect en zorg dat je open blijft staan voor feedback!

Commitment

 

Om je MVP te gebruiken moet een klant een commitment maken. Een commitment kan een betaling zijn, een inschrijving op een nieuwsbrief, een bepaalde tijdsbesteding op je website of een referentie aan een bekende. Het maken van een commitment is belangrijk; door het weggeven van je MVP zonder commitment kun je nooit achterhalen wie er bereid is voor je product te betalen. Zonder commitment kun je nooit je MVP verder ontwikkelen tot een volwaardig product dat op schaalbare en duurzame wijze verkocht kan worden. Maurya (2012), Aulet (2014) en Borodach (2014) stellen zelfs dat er bij de eerste tests al geld gevraagd moet worden voor je MVP. Ik ben het hiermee eens. Door het stellen van een commitment verhoog je de drempel om je MVP te gebruiken. Een gezonde drempel zorgt voor een betere validatie van je eerste aannames.

Jullie hebben mij ook een commitment geleverd: jullie zijn bereid jezelf in te schrijven voor deze E-cursus en de E-cursus met twee e-mail adressen van geïnteresseerde (aspirant) ondernemers te delen. Jullie hebben dus interesse in mijn product of dienst.

Soorten MVP’s

 

Er zijn verschillende vormen van MVP’s. Ik bespreek ze kort, geef aan wat ze inhouden en noem een voorbeeld om het tastbaar te maken.

Interview: In een interview vraag je met behulp van open-vragen (vragen waar geen ja of nee op geantwoord kan worden) wat het probleem van de earlyvangelist is, wat voor oplossing ze graag willen voor dit probleem en hoe dat vorm moet krijgen. In mijn opinie kan een interview het best gebruikt worden om te achterhalen of je oplossing daadwerkelijk een probleem oplost. Een interview op zichzelf is in mijn ogen niet geschikt voor het verder ontwikkelen van je product. Dit heeft voornamelijk te maken met het eerder genoemde commitment dat gemaakt moet worden.

Landing Page: Een Landing Page is een webpagina waar een productomschrijving staat en een mogelijkheid tot inschrijven of het maken van een pre-order. Hiermee kan worden getest of er interesse is in het product dat je wilt gaan ontwikkelen. Een goed voorbeeld hiervan is Buffer. Buffer helpt je met het organiseren en plannen van je tweets op twitter. Buffer heeft met een landing page (afbeelding 1) gevalideerd of er behoefte is aan hun product zonder dat het product ontwikkeld is.

De groene knop ‘Plans and Pricing’ brengt je naar het tweede scherm. Op de tweede pagina testen de ondernemers van Buffer of mensen ook bereid zijn om te betalen voor de dienst. Simpel maar doeltreffend.

 

Landingspage van Buffer

Landingspage van Buffer, klik voor vergrote weergave

 

Met een landing page achterhaal je vooral of er interesse is in je product of dienst. Je kunt er niet mee testen waarom mensen geïnteresseerd zijn of waarom ze juist afhaken. Door bijvoorbeeld gegevens op te vragen zoals een e-mailadres of een telefoonnummer wordt het makkelijker om contact op te nemen met de earlyvangelist en te achterhalen waarom ze interesse hebben in je product of dienst.

Concierge MVP: Een Concierge MVP is een nog niet geautomatiseerde versie van je product. Deze MVP is makkelijk uit te leggen aan de hand van het voorbeeld van Groupon.

Groupon is begonnen als een simpel WordPress blog waarop aanbiedingen geplaatst werden. De WordPress-website is binnen een halve dag in elkaar gezet. Alle aanbiedingen werden handmatig geplaatst. Wanneer er een aanbieding besteld werd, werden de coupons gemaakt en handmatig geprint.

Een concierge MVP kost in het begin tijd, maar hiermee voorkom je dat er veel geld geïnvesteerd wordt in het ontwikkelen van een volledig geautomatiseerd systeem zonder dat er gevalideerd is of klanten behoefte hebben aan je product. Wanneer de behoefte gevalideerd is, is het makkelijk om een concierge MVP te automatiseren en op te schalen naar grotere groepen klanten.

Video MVP: Met een video MVP laat je zien hoe het is om jouw product te gebruiken. Je legt de voordelen uit en deelt je visie. Het voorbeeld van Dropbox hebben we al een keer gebruikt. Een ander voorbeeld van een MVP is een door mijzelf gebruikte video-MVP. Met deze video-MVP wilde ik valideren of er binnen de bestaande doelgroep van Clownsville behoefte was aan nieuwe merken met specifiekere muziek (uitleg over Clownsville in de video).

 

 

The Lean Doctor gebruikt een blog als MVP. Elk artikel dat ik schrijf is een kleine MVP waarmee ik aannames kan toetsen. Aan de hand van het blog kan ik onderzoeken in wat voor theorie jullie interesse hebben, waar jullie vastlopen en waar jullie behoefte aan hebben. Daarnaast kan ik direct achterhalen wie jullie zijn en in de toekomst eventueel interviews met jullie houden.

Nu je meer weet over MVP’s wordt het tijd om zelf aan de slag te gaan! Hoe denk je dat je jouw idee kunt uitwerken in een MVP? Wat voor soort MVP ga jij gebruiken? Laat het me weten, ik zal je tips en aanbevelingen geven!

In deel twee hebben we geleerd:

 

  • Wat een Minimum Viable Product is;
  • Wat een Minimum Viable Product niet is;
  • Wat een commitment is;
  • Wat voor soorten Minimum Viable Products er zijn en hoe die er in praktijk uitzien.

 

In het volgende deel gaan we op zoek naar Earlyvangelists. Waar vinden we de Earlyvangelists? Hiervoor gebruiken we het gemaakte Vision Board en de eerste MVP. Ga dus snel aan de slag met je ideeën en ontwikkel je vision board en MVP!  Schrijf je dan hier snel in en ontvang het gratis E-Book!


About

Maarten

Maarten van Kroonenburg, oprichter van The Lean Doctor. In augustus 2014 afgestudeerd aan Avans Hogeschool Breda voor Small Business & Retail Management. Tijdens mijn afstudeeronderzoek 'Meten is Groeien' heb ik onderzocht of ik met behulp van The Lean Startup een groeimodel kon ontwikkelen voor mijn onderneming Clownsville met als resultaat een omzetstijging van 101%. Mijn afstudeeronderzoek heeft de prijs 'Beste scriptie van Avans Marketing & Business Management 2014' gewonnen. Inmiddels ben ik begonnen aan de Master of Business Administration (MBA) Innovatie en Ondernemerschap aan NCOI University en geef ik lezingen en workshops over The Lean Startup. Daarnaast publiceer ik artikelen over het Lean Startup gedachtegoed waarin ik verschillende facetten behandel van het Lean ondernemen.

Leave Comment

Leer alles over een succesvolle lean startup!

Meld je aan en ontvang gratis het E-book 'Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten', waarin jij leert hoe je een succesvolle startup start!

Wij houden niet van spammen, dus dat doen we ook niet bij jou