Het Experiment Board

De gemiddelde leestijd voor deze post is 6 minuten.

Ondernemers gaan vaak snel aan de slag, zitten niet graag stil en hebben een duidelijk doel voor ogen. Lean Startup helpt ondernemers met het verwezenlijken van deze doelen. Helaas weten niet veel ondernemers hoe ze met Lean Startup aan de slag kunnen. Het Experiment Board biedt een oplossing.

Wat is het Experiment Board?

Het experiment board is een gratis tool ontwikkeld door Javelin om snel heldere experimenten te formuleren en uit te voeren. Daarnaast helpt het je bij het structureren van de experimenten die je uitvoert.

Het hoofddoel van het Experiment Board is het vinden van een customer-problem fit. Dit betekent niet meer dan dat het voor jou als ondernemer duidelijk is welk probleem je gaat oplossen voor welke doelgroep, hierover binnenkort meer in een andere blogpost. Het Experiment Board is dé tool om jouw eerste startup-ideeën te toesten. Het beste van alles: het is leuk om te doen en je bespaart al snel veel geld en tijd!

Je valideert jouw aannames aan de hand van drie belangrijke onderdelen, namelijk:

  • Doelgroep (Customer);
  • Probleem (Problem);
  • Oplossing (Solution).

 
Ik raad je aan om het experiment board hier gratis te downloaden en groot uit te printen.

Het Experiment Board is opgebouwd uit twee delen. De linkerhelft en de rechterhelft. De linkerhelft kun je zien als je schetsboekje. Tijdens korte brainstormsessies schrijf je zoveel mogelijk ideeën op en plak je de PostIt notes op de verschillende onderdelen, hierover zometeen meer. Schrijf maximaal één idee per PostIt note op. Gebruik daarvoor maximaal vijf woorden.

In de rechterhelft van het Experiment Board plaats je de experimenten die je gaat uitvoeren. Aan de rechterkant zijn de resultaten van voorgaande experimenten te zien en worden nieuwe experimenten geformuleerd. Op deze manier houd je al jouw voorgaande experimenten en learnings overzichtelijk bij elkaar.

Visie

Voordat je begint is het belangrijk voor jezelf een kader te stellen. Ik vind dat je dat het beste kunt doen door een visie te vormen.

Je visie geeft je sturing in jouw experimenten en zorgt ervoor dat je een bepaalde koers blijft behouden, zodat je niet start met een dierenwinkel en eindigt met een houtzagerij. Hoe je een goede visie vormt lees je hier.

Brainstormen

Zodra je visie is gevormd, begin je met de brainstormfase van het Experiment Board. Wanneer je goed kijkt naar de linkerhelft van het Experiment Board zie je vier witte kolommen die elk een eigen label hebben, namelijk:

  • Customer (Doelgroep); Bij welke doelgroep ga ik het experiment uitvoeren?
  • Probleem (Problem); Wat is het probleem dat de doelgroep graag wil oplossen?
  • Oplossing (Solution); Wat is een mogelijke oplossing voor dat probleem?
  • Riskiest Assumption; Wat is de belangrijkste aanname, waar jouw idee mee staat of valt?

 
Daarnaast valt op dat bij elke kolom een tijd staat. Dit is het tijdsbestek dat je krijgt om te brainstormen en een besluit te nemen. Ik raad je aan om je aan deze tijden te houden, zet er desnoods een kookwekker bij. De tijdsbestekken forceren je om snel een experiment te formuleren. Wanneer je te lang blijft brainstormen kom je al snel vast te zitten in je eigen gedachtestroom. Door de tijdsdruk moet je snel een beslissing maken.

Hoe werkt het?

Ik kan je het beste laten zien hoe het Experiment Board werkt, aan de hand van een casus (zie ook de presentatie onderaan deze blogpost. Ik kom uit het wonderschone Tilburg. Wanneer je hier een hapje wilt eten kom je al snel uit bij een sushitent of een kebabzaak. Mijn visie is om iets met Indische curry te doen in Tilburg.

Ik start met het formuleren van verschillende doelgroepen voor mijn eerste experiment. Ik krijg hiervoor vijf minuten. Na vijf minuten moet ik een doelgroep gekozen hebben waar ik me in het eerste experiment op ga focussen. Ik kies ervoor om bij studenten mijn experiment uit te voeren.

Vervolgens formuleer ik verschillende problemen die ik mogelijk op ga lossen voor de eerder gestelde doelgroep. Ook hiervoor krijg ik maximaal vijf minuten. Ik denk dat de studenten het gebrek aan diversiteit binnen de restaurants in Tilburg een probleem vinden.

De kolom ‘solution’ sla ik over. Je kunt namelijk nog geen oplossing voor een probleem gaan valideren als je nog geen waardig probleem gevonden hebt. Zodra je een waardig probleem gevonden hebt, begin je met het formuleren van een oplossing die je gaat valideren.

De volgende 10 minuten besteed ik aan het formuleren van mijn riskiest assumption. Dit is de belangrijkste aanname waarmee mijn idee staat of valt. In mijn voorbeeld is het belangrijk dat mijn doelgroep überhaupt Indische curry lust. Wanneer de doelgroep mijn Indische curry niet eet, is het nutteloos om verder te gaan met mijn idee.

Nu ga ik formuleren hoe ik mijn eerste aannames ga toetsen (let op, je doelgroep en probleem zijn ook aannames!). Hiervoor zijn verschillende methodes zoals het houden van interviews, of het maken van een MVP. Hierover leer je meer in mijn gratis E-book ‘Earlyvangelists: je eerste en belangrijkste klanten’. Ik begin met een MVP, ik ga porties Indische curry verkopen op de universiteit van Tilburg.

Wanneer je gekozen hebt hoe je de aannames gaat valideren, is het van belang om een minimum succes criterium te bepalen. Dit is de succesratio voor je experiment. Wanneer je het minimum succes criterium behaald hebt, is voor jou het experiment succesvol geweest en heb je jouw aannames gevalideerd. Het stellen van een minimum succes criterium is lastig, dit leer je alleen door vallen en opstaan. Omdat de meeste mensen hun Indische curry graag warm eten stel ik dat mijn pan Indische curry leeg moet zijn voordat deze koud is. Om het meetbaar te maken stel ik dus dat ik 10 porties Indische curry moet verkopen binnen een uur aan studenten op de universiteit.

Get Out Of The Building!

Nu het leukste onderdeel: aan de slag! Je gaat nu het experiment daadwerkelijk uitvoeren. Ga op zoek naar je doelgroep en voer het experiment uit. Door in contact te komen met je mogelijke klanten leer je ontzettend veel.

De resultaten van je experiment schrijf je op, heb je jouw minimum succes criterium behaald? Waarom wel of waarom niet? Deze leerpunten schrijf je ook op. Uit deze leerpunten kun je namelijk je volgende experiment formuleren. En laat dat nu net de volgende stap zijn!

Ik heb 6 van mijn 10 porties verkocht. Helaas, mijn experiment is mislukt, maar nu stopt het natuurlijk niet. Ik kan bijvoorbeeld kiezen voor een andere doelgroep. Misschien kan ik mijn experiment beter uitvoeren bij singels in Tilburg, er kochten namelijk alleen maar singels mijn curries. Als tweede experiment hoef ik dus alleen mijn doelgroep te veranderen. Nu blijkt dat ik 10/10 porties verkocht heb!

Top! Een geslaagd experiment. Nu kan ik een stapje verder gaan en singels bij mij thuis een Indisch curry diner aanbieden. Ik heb namelijk uit mijn vorige experiment geleerd dat veel singels het niet leuk vinden om alleen te eten. Hiermee ga ik onderzoeken of singels bereid zijn naar een locatie te gaan om Indische curry te eten (de eerste stap richting een oplossing). Mijn riskiest assumption is nu dus of singels bereid zijn de deur uit te gaan om Indische curry te eten.

Door op deze manier je experimenten te formuleren, uit te voeren en te documenteren leer je snel welk probleem je oplost voor jouw doelgroep. Daarnaast behoud je overzicht, je weet namelijk al wat je gevalideerd hebt en waar je op verder bouwt. Dit helpt je niet alleen overzicht te blijven behouden, maar het dient ook als bewijsvoering voor jouw gevalideerde bedrijf.

Ga zo snel mogelijk aan de slag met het Experiment Board en ervaar zelf hoe leuk en leerzaam het is. Daarnaast raad ik je aan om het E-Book ‘Earlyvangelists: je eerste en belangrijkste klanten’ te downloaden, dat doe je door je hier in te schrijven. Hierin leer je hoe je de experimenten optimaal kunt uitvoeren en sneller succesvol kunt worden.

 


About

Maarten

Maarten van Kroonenburg, oprichter van The Lean Doctor. In augustus 2014 afgestudeerd aan Avans Hogeschool Breda voor Small Business & Retail Management. Tijdens mijn afstudeeronderzoek 'Meten is Groeien' heb ik onderzocht of ik met behulp van The Lean Startup een groeimodel kon ontwikkelen voor mijn onderneming Clownsville met als resultaat een omzetstijging van 101%. Mijn afstudeeronderzoek heeft de prijs 'Beste scriptie van Avans Marketing & Business Management 2014' gewonnen. Inmiddels ben ik begonnen aan de Master of Business Administration (MBA) Innovatie en Ondernemerschap aan NCOI University en geef ik lezingen en workshops over The Lean Startup. Daarnaast publiceer ik artikelen over het Lean Startup gedachtegoed waarin ik verschillende facetten behandel van het Lean ondernemen.

Leave Comment

Leer alles over een succesvolle lean startup!

Meld je aan en ontvang gratis het E-book 'Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten', waarin jij leert hoe je een succesvolle startup start!

Wij houden niet van spammen, dus dat doen we ook niet bij jou