Hoe herken je een echte startup-mentor?

De gemiddelde leestijd voor deze post is 5 minuten.

De laatste tijd struikel je bijna over alle  Startup-mentoren, coaches en adviseurs die zich richten op startups. Het viel me vorig jaar al op dat steeds meer mensen zich beroepsmatig richten op de startende ondernemer. Niet zomaar de startende ondernemer, met name de startup-entrepreneur is in trek. Op zich niets mis mee als je je richt op de nieuwe startups, maar ik merk vooral dat het gebruikt wordt om de hype bij te houden van onze “StartupDelta”.

Het gevaar van al deze adviseurs is dat je als Startup naar adviezen luistert waar je, in de fase waarin je je bevindt, niets aan hebt. Nu zal je denken… “fase waarin ik mij bevind als startup?”… Jazeker als startup bevindt je je in een fase en het is belangrijk dat je begrijpt wat die fase aan mogelijkheden en uitdagingen met zich mee brengt.

De gemiddelde adviseur die ik in het afgelopen jaar gesproken heb, begeleidt de startup niet in deze zoektocht. Hij begint met het introduceren van het business model canvas van Osterwalder. Een geweldige tool als je bezig bent met “company-building”. De meeste startups in de vroege fase zijn daar niet mee bezig.

Business Model Canvas en de Startup Mentor

Het BMC geeft je inzicht in de 9 elementen die je als bedrijf kunt optimaliseren, zodoende dat je klaar bent voor verdere groei. Iets waar je bijvoorbeeld een “scale-up” mee kunt helpen… Scale-up zeg je? Weer zo’n buzz-woord uit 2016…, daar ga ik later verder op in. Voor nu is het belangrijk om te begrijpen dat een startup geen scale-up is en dat een startup niet bezig moet zijn met optimalisatie en groei (Growth-Hacking). Dat wordt pas relevant als de startup ontwikkelt naar een scale-up en dus in een andere fase terecht komt.

Maar goed, die adviseur begint over het BMC. Vervolgens zegt hij: “Je hebt financiering nodig. Immers… elke zelf-respecterende startup gaat achter financiering aan. Maar…niet zomaar financiering, de adviseur is net bij een introductieavond geweest van een crowdfunding platform en hij vindt dat dit toch ook echt iets voor jou is!” Ook hierbij, crowdfunding is prima, maar niet voor elke startup en zeker niet in elke fase.

Netwerk en de Startup Mentor

Vervolgens weet hij nog wel een vriendje met een bedrijf dat precies aansluit op jouw propositie. Hij vindt dat je daar eens mee moet gaan praten! Wellicht dat je iets voor elkaar kunt betekenen.

Ook dit is prima, maar mijn ervaring is dat dit vaak vanuit een “je-mag-blij-zijn-dat-je-mij-kent-anders-was-je-nooit-bij-die-ondernemer-aan-tafel-gekomen-principe” gemeld wordt. Nou sorry hoor, maar de gemiddelde corporate of ondernemer mag blij zijn als een startup-entrepreneur de tijd neemt om met jou aan tafel te gaan, hun agenda zit namelijk ook bomvol. Echter is dat weer een ander verhaal.

Netwerk opbouwen en gebruik maken van andermans connecties is meer dan relevant voor een startup. Maar wie je spreekt en waarom is wederom heel erg afhankelijk van de fase waarin je zit. Ben je nog aan het valideren wat eigenlijke oplossing is, dan heeft het bijvoorbeeld weinig zin om met een “ik-kan-alles-verkopen-account-manager” om de tafel te gaan zitten.

De Startup Zoektocht en de Startup Mentor

Voor mij is een startup een beweging die opzoek is naar een relevant probleem om dat vervolgens op te lossen met een product of dienst waar men voor wil betalen. Dat betekent voor mij dat een startup in “een zoektocht is”. Dat klinkt misschien raar, maar het is ook verhelderend. Als een startup precies weet wat zijn klanten willen dan is de zoektocht voltooid en wordt het van belang een verdienmodel te koppelen aan de dienst of product. Dan is het dus geen startup meer.

De adviseur van startups zorgt ervoor dat de zoektocht naar die “problem/solution-fit” zo kort mogelijk is. Daarvoor hanteert hij tools en methodes zoals “LeanCanvas”; “Experiment Board”;Minimum Viable Products”; en “Innovation Accounting”.

Als er een problem/solution-fit gevonden is, dan is er een propositie ontstaan waar de klant op zit te wachten. Dan is het zaak om door te zoeken naar een Product/Market-fit. Hiervoor heb je een team nodig dat zo snel mogelijk en op basis van Innovation Accounting je tractie verder aanjaagt en prototypes ontwikkelt met ondersteunde technologie.

Er zijn bij een startup dus vier elementen relevant:

  1. Team;
  2. Tijd;
  3. Tractie;
  4. Technologie.

De elementen zijn ook in deze volgorde relevant. Opvallend misschien dat ik funding geen element vind?!

Ook goed om te weten is de focus die de gemiddelde startup-adviseurs heeft op de product-uitkomst of “oplossing” die “ontwikkeld” is. Anders gezegd, De coole drone of met internet communicerende sofa. Helaas is het voor de startup veel relevanter om vanaf dag 1 het juiste team te hebben dat zo snel mogelijk tractie weet te realiseren. Technologie is iets wat in een latere fase altijd gebouwd kan worden.

Startups & Tijd

Waarom is dit nu allemaal belangrijk voor jou als startup-entrepreneur? De startup heeft 1 resource die het schaarst is. En dat is TIJD. Hoe meer tijd je verspilt aan “adviseurs” die met jou praten over zaken die in andere fases pas relevant worden, hoe meer tijd je verliest om zo snel mogelijk je zoektocht te volbrengen naar een product of dienst waar jouw toekomstige klanten op zitten te wachten. De belangrijkste reden waarom startups mislukken is omdat ze niet snel genoeg naar de markt zijn gegaan en te weinig tijd hebben gehad om de zoektocht te voltooien naar problem/solution-fit.

Vijf vragen die je stelt aan jouw toekomstig Startup-Mentor

Natuurlijk wil jij als ondernemer geen kostbare tijd verliezen. Ik heb een aantal vragen opgesteld die jij als Startup-Entrepreneur kunt stellen aan je Startup-Mentor voordat je gaat “sparren”. Zo voorkom je dat je in één van de eerder besproken valkuilen terecht komt:

  1. Hoeveel startups begeleid je? (minimale antwoord; meer dan 1);
  2. Heb je een referentie die benaderd kan worden? (Minimale antwoord; Ja hier heb je zijn/haar nummer);
  3. Welke methodes gebruik je bij de ondersteuning? (Er zou nu iets over Innovation Accounting of Minimum Viable Products (MVP) genoemd moeten worden);
  4. Vraag ook direct om een voorbeeld van een van de MVP’s waar hij/zij aan meegewerkt heeft;
  5. Vraag altijd wat de adviseur aan “beloning” verwacht. Ben daar ook helder over, want voor je het weet zit je te bakkeleien over aandelen waar men recht op zou hebben…

 

Mocht je als Startup(-Mentor) vragen hebben over alle terminologie in dit blog, voeg me dan toe op LinkedIn en stuur me een berichtje! Ik maak je graag wegwijs in het startup-lingo zonder in buzz-words te blijven hangen.

https://www.linkedin.com/in/sbotz


About

Stephan Botz

Hallo, ik ben Stephan Botz, werkzaam bij Stichting Starterslift als Incubation Officer. 34 jaar en geboren en getogen in Uden. In 2003 startte ik, naast mijn studie, met ondernemen. Inmiddels woon ik in Breda en werk ik in Tilburg samen met innovatieve startups. Mijn kennis en ervaring zet ik namens Starterslift in voor startups in de regio Midden- West Brabant. Zo ben ik ook in aanraking gekomen met Lean Startup, een methodologie om startup concepten te toetsen. De doelstelling; “Snel falen of sneller succes hebben” geloof ik heilig in!

Leave Comment

Leer alles over een succesvolle lean startup!

Meld je aan en ontvang gratis het E-book 'Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten', waarin jij leert hoe je een succesvolle startup start!

Wij houden niet van spammen, dus dat doen we ook niet bij jou