Woordenlijst

Er wordt veel terminologie in het Lean ondernemen gebruikt. Termen die niet voor iedereen even duidelijk zijn. In onderstaande woordenlijst kun je veel termen vinden met een bijbehorende uitleg. Heb je een opmerking, toevoging of vind je dat de term aangepast moet worden? Laat het ons dan weten in een reactie op deze pagina!

A/B Testing: test waarbij twee variaties van het product worden getest.

Business Model Generation Canvas: een canvas dat ontwikkeld is door Ostenwalder om een businessplan te visualiseren en patronen te herkennen voor nieuwe verdienmodellen.

Customer validation: valide maken van aannames door middel van tests bij afnemers.

Core Assumption: aanname met de hoogste onzekerheid voor de onderneming.

Cohort: groep personen die gedurende een periode in een onderzoek worden gevolgd.

Cohort Analysis: vergelijken van gelijke groepen in verschillende perioden.

Duurzame groei: nieuwe afnemers die door acties van oude afnemers bij de onderneming komen.

Engine of Growth: het mechanisme dat start-ups gebruiken om een duurzame (lange termijn) groei te doormaken.

Get out of the Building: experimenten uitvoeren met de potentiële doelgroep en/of afnemers.

IKEA-effect: effect dat optreedt wanneer ondernemers zelf een product bedenken en ontwikkelen. De liefde voor het eigen product is te groot om feedback te verwerken.

Kleine onderneming: onderneming met minder dan 50 werknemers, zelfstandig is (minder dan 25% van de aandelen is in handen van externe partijen) en die een maximale jaaromzet van 7 miljoen euro heeft.

Landingspage: eerste pagina waarop een bezoeker landt. Voor een smoke test wordt er vaak een 1-pagina-website gemaakt.

Lean Canvas: een model dat ontwikkeld is door Ash Maurya en gebaseerd is op het Business Model Generation Canvas van Osterwalder. Door gebruik van het model worden de onzekerheden en risico’s van Plan A snel duidelijk gemaakt en kunnen Leaps of Faith snel herkend worden.

Leap(s) of Faith: de meest risicovolle aanname(s) voor een onderneming.

Metric: vooraf vastgestelde meeteenheid waarmee efficiëntie, performance, vooruitgang, kwaliteit van een plan, proces of product gemeten kunnen worden.

Minimum Viable Product(MVP): de meest uitgeklede vorm van een idee, dat je maakt om snel door de build-measure-learn cyclus te lopen en zo aannames te testen.

Minimum Succes Criterion: minimaal te behalen resultaat om de aanname plausibel te maken. Wordt gebruikt in het Validation Board.

Multivariate Analysis: meerdere variabelen tegelijk veranderen en meten welke resultaten correleren.

Persevere: doorgaan met de gekozen koers.

Pivot: een gestructureerde koerscorrectie, ontworpen om een nieuwe fundamentele hypothese over het product, strategie of engine of growth te testen.

Plan A: initiële idee voor de onderneming met niet gevalideerde assumpties.

Segmentation: creatie van groepen met dezelfde karakteristieken.

Smoke test: een minimale website (of landingspage) waar men zich kan inschrijven voor een mailinglijst, zonder dat hier daadwerkelijk een product of dienst wordt aangeboden.

Unfair advantage: een kenmerk van je bedrijf dat niet (snel) gekopieerd kan worden door concurrenten.

Validated Learning: een door Eric Ries voorgestelde term om de voortgang van belangrijke aannames voor de onderneming te bevestigen of te weerleggen na een aantal customer validation testen.

Validation Board: een productiviteitstool die ontwikkeld is door Lean Startup Machine waarmee core assumptions getest kunnen worden en de resultaten van keuzes bijgehouden kunnen worden.

Viral Coëfficiënt: laat de virale groei van een onderneming zien door middel van een formule.

Viral Cycle Time: De periode dat een afnemer voor het eerst een product ziet tot een uitgenodigde vriend het product voor het eerst ziet.

About

Maarten

Maarten van Kroonenburg, oprichter van The Lean Doctor. In augustus 2014 afgestudeerd aan Avans Hogeschool Breda voor Small Business & Retail Management. Tijdens mijn afstudeeronderzoek 'Meten is Groeien' heb ik onderzocht of ik met behulp van The Lean Startup een groeimodel kon ontwikkelen voor mijn onderneming Clownsville met als resultaat een omzetstijging van 101%. Mijn afstudeeronderzoek heeft de prijs 'Beste scriptie van Avans Marketing & Business Management 2014' gewonnen. Inmiddels ben ik begonnen aan de Master of Business Administration (MBA) Innovatie en Ondernemerschap aan NCOI University en geef ik lezingen en workshops over The Lean Startup. Daarnaast publiceer ik artikelen over het Lean Startup gedachtegoed waarin ik verschillende facetten behandel van het Lean ondernemen.

Leave Comment

Leer alles over een succesvolle lean startup!

Meld je aan en ontvang gratis het E-book 'Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten', waarin jij leert hoe je een succesvolle startup start!

Wij houden niet van spammen, dus dat doen we ook niet bij jou