Onbewust Lean Starten met Crowdfund Platform

De gemiddelde leestijd voor deze post is 3 minuten.

Even voorstellen: Wij zijn Emile Timmers (26) en Martijn Schellingerhout (22), oprichters van het crowdfundingplatform voor evenementen SproutFund. Tijdens het laatste jaar van onze studie (begin 2013) zijn wij gestart met ondernemen. Zonder dat we hier van bewust waren, zijn wij heel LEAN bezig geweest!

Bekijk het filmpje en ontdek wat SproutFund is:

LEAN was de enige optie

Tijdens een gastcollege over ondernemerschap op onze studie hotelmanagement (maart 2013) zijn de beginselen voor het SproutFund concept gelegd. Emile en ik kenden elkaar al langer, maar hadden nooit gedacht samen te gaan ondernemen… Tot dat gastcollege. Na afloop van het college raakte Emile en ik in gesprek, het ondernemen dat trok ons toch wel. Niet saai stage lopen, maar iets voor jezelf opbouwen. Zo gezegd zo gedaan. Emile had het idee Kickstarter te starten voor feestjes; de beginselen voor het SproutFund concept waren gelegd.

Eén probleem, we hadden geen ervaring met crowdfunding en beschikten niet over een goed netwerk. Daarnaast moesten we ook nog “even” afstuderen. We kwamen er al snel achter dat het bouwen van een crowdfunding platform niet zo makkelijk is als wij in gedachten hadden en er is een aardige investering voor nodig. Het is algemeen bekend dat studenten het niet heel breed hebben, tenzij je flink bij leent maar dat gaat tegen onze principes in! Zonder actief met LEAN bezig te zijn, of überhaupt van de methode gehoord te hebben hadden we geen andere keus dan LEAN te starten!

Nog voordat we zijn begonnen met het ontwikkelen van ons platform zijn we gesprekken aangegaan met onze doelgroep; organisatoren van evenementen. Tijdens deze gesprekken bleek dat veel van deze organisatoren het wel zagen zitten om samen met de crowd een evenement mogelijk te maken of nieuwe toevoegen te ontwikkelen voor bestaande evenementen. Ondertussen waren we ook druk bezig met de vraag: hoe het platform te ontwikkelen? Emile en ik zijn beide geen programmeurs. Na verschillende gesprekken met webdevelopers ontvingen we een aantal prijs indicaties…

*slik*

De offertes voor de ontwikkeling van het platform lagen flink hoger dan waar wij vooraf op geanticipeerd hadden en dus moesten we ergens geld vandaan halen. Wat doe je dan als je een crowdfunding platform gaat starten?

Crowdfunding, Dûh!!!

Door onze familie, vrienden en kennissen te vertellen over ons concept, wisten we ze zo enthousiast te maken dat we al snel ons benodigde start kapitaal rond hadden. De ontwikkeling van ons platform kon beginnen!

Op 10 februari 2014 was het zo ver, ons platform werd gelanceerd in de CrowdfundingHub tijdens het eerste crowdfunding café en ook ons eerste crowdfunding project stond meteen live! Al snel merkten we dat we een belangrijke aanname waren vergeten. Crowdfunding is nog erg nieuw, met name in de evenementenbranche wisten onze klanten niet hoe ze de ‘crowd’ moeten mobiliseren. Naast het mobiliseren van de crowd vonden onze klanten het moeilijk een donatie te krijgen van de gemobiliseerde crowd. Ons platform werd voornamelijk gebruikt door bestaande (gratis) evenementen, welke wij niet tot onze initiële doelgroep hadden gerekend.

Om dit in de toekomst te voorkomen hebben we onze diensten uitgebreid met begeleiding, workshops en trainingen op het gebied van crowdfunding. Op deze manier konden we onze klanten nog beter van dienst zijn en verhoogde we het slagingspercentage op ons platform aanzienlijk . Dit resulteerde in meer omzet aangezien ons verdienmodel deels bestaat uit een succes-fee (beloning wanneer project succes behaalt). Nu we hadden aangetoond dat ons Minimum Viable Product werkte en er vraag was naar ons product zijn we steeds verder gegaan met het ontwikkelen van ons platform, wat overigens een continu proces is. Sinds kort zijn we ook CrowdfundingTrainingen.nl gestart een initiatief waarbij we crowdfunding trainingen aanbieden voor iedereen die een crowdfunding project wil gaan starten.

Wat heeft LEAN jullie gebracht?

LEAN heeft ons tot nu toe heel wat gebracht, ondanks dat we er niet actief mee bezig waren hadden we niet zonder gekund. Het is goed eerst te testen of er daadwerkelijk vraag is naar het product of de dienst dat je wilt gaan ontwikkelen alvorens je veel geld uitgeeft aan de daadwerkelijke ontwikkeling. Zo zijn er een hoop crowdfunding platforms, o.a. WeWantCinema en TenPages, welke tonnen hebben geïnvesteerd in een platform waar uiteindelijk geen geld mee verdiend kon worden.

Martijn en Emile willen jou meer leren over Crowdfunding door blogposts te plaatsen op The Lean Doctor. Wil jij leren hoe je een succesvol crowdfund project start? Laat het ons weten in de onderstaande poll!

[socialpoll id=”2272403″]


About

Martijn Schellingerhout

Martijn is ervaringsdeskundige op het gebied van crowdfunding en crowdticketing. Martijn heeft meerdere succesvolle crowdfunding campagnes begeleid (o.a. Carnaval ut Kielegat en Breda Barst) en verzorgt regelmatig presentaties en gastcolleges. Hij heeft het crowdfunding platform voor evenementen, SproutFund mede opgericht. Hierdoor heeft Martijn een goed beeld van de mogelijkheden maar ook de valkuilen van crowdfunding. Martijn heeft International Hotel Management gestudeerd aan de NHTV in Breda. Hij heeft zich in het laatste jaar gespecialiseerd in het ondernemen en met name de zakelijke kant van het ondernemen. Martijn houd zich altijd bezig met; Wat zit er voor ons in? Wat levert het ons op? Maakt het ons/onze diensten beter of sterker? Delen is vermenigvuldigen is zijn motto.

Leer alles over een succesvolle lean startup!

Meld je aan en ontvang gratis het E-book 'Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten', waarin jij leert hoe je een succesvolle startup start!

Wij houden niet van spammen, dus dat doen we ook niet bij jou