Blufpoker Voor Startups

De gemiddelde leestijd voor deze post is 4 minuten.

Ondernemen is hot en de startups schieten als paddestoelen uit de grond. Als je de ondernemers achter deze startups moet geloven hebben ze allemaal het gouden ei gevonden. Is dit blufpoker of hebben ze echt iets in handen? En hoe bepaal je nu of het daadwerkelijk een succesvolle startup gaat worden? Eric Ries heeft ‘innovation accounting’ geïntroduceerd en daarmee de ‘vanity metrics’ de das om gedaan.

Vanity metrics

Een gesprek met een willekeurige ondernemer in de startup-fase begint meestal met een volgende opmerking: “we hebben meer dan x-duizend downloads” of “x-gebruikers zijn al op onze website geweest” of “Iedereen die we spreken is enthousiast over ons idee”. Jouw reactie is vaak, overweldigd door de enorme getallen die je naar je hoofd geslingerd krijgt,

WOW, dat moet geheid een succes worden”.

De praktijk is helaas weerbarstig. Veel ondernemers laten zich in de beginfase leiden door cijfers (metrics) die niets zeggen. Het aantal bezoekers van je website zegt namelijk niets over de mate waarin er omzet gecreëerd wordt.  Ook zegt het niets over de interesse die men daadwerkelijk heeft in jouw dienst of product. De letterlijke vertaling van vanity, namelijk ijdelheid, zal ook bijdragen aan het begrip van de term. Toch overtuigen veel startups zichzelf van het potentiële succes van hun startup op basis van deze getallen.

Wat zijn belangrijke cijfers?

Voor iedere startup is de ‘key metric’ anders. Het belangrijkste bij het vaststellen van startup KPI’s is dat een metric waar je niet van kan leren een Vanity Metric is en dus niet relevant. Als voorbeeld spreek ik iemand die zegt dat hij 100.000 downloads heeft van een app. Ik vind dat natuurlijk knap, maar wat zegt dit getal nu? Het roept bij mij meer vragen op dan antwoorden. Bijvoorbeeld;

–       Wie hebben het gedownload?

–       Hebben ze de app direct gebruikt?

–       Hoe lang hebben ze de app gebruikt?

–       Hoe vaak hebben ze na de eerste keer downloaden de app nog gebruikt?

–       Wat deden ze tijdens het gebruik? Welke functies werden het meest gebruikt binnen de app?

–       Weet je waarom die functie juist het meest gebruikt wordt?

–       Hoeveel moeite heeft het je gekost om de 100.000 downloads te halen?

–       Heeft dat geld gekost, bijvoorbeeld via Adwords of andere Adwords achtige campagnes?

Kortom er komen dus meer vragen boven dan antwoorden. En dat is juist het kenmerk van een KPI die niets zegt.

 

Pirate metrics en de investeerder

Maar hoe kan je dan een gestructureerd antwoord vinden op deze vragen? En wat moet je inrichten om deze metingen naar boven te halen? Dave McClure heeft hier iets op bedacht, Pirate Metrics of AARRR-Metrics. Met deze gestructureerde aanpak van het verzamelen van data weet je antwoorden te vinden op alle eerder gestelde vragen. Er zit een groot voordeel aan het verzamelen van deze data in de vroege fase. Enerzijds geeft het inzicht in je “growth engine” anderzijds zijn het cijfers waarmee je een investeerder aan boord kan halen. Een investeerder wil namelijk graag weten waarom een bedrijf gaat groeien en hoe die gaat groeien. Als hij/zij daar een overzichtelijk antwoord op krijgt dan is het risico van de investering in te schatten. En dat is juist wat investeerders willen. Zij kunnen op basis van deze data precies bepalen wat het potentiële risico is om te investeren. Daarmee kunnen ze in het totaal portfolio aan investeringen jouw startup classificeren.

Een investeerder heeft meestal meerdere investeringen lopen. Deze verzameling aan investeringen in bedrijven wordt een portfolio genoemd. Binnen dit portfolio zitten succesvolle en minder succesvolle investeringen. Of een investering succesvol is hangt af van de mate waarin het rendementsdoel ook daadwerkelijk behaald wordt. Om eventueel tegenvallende resultaten te compenseren zoekt een investeerder risicoloze of minder risicovolle investeringen. Als een portfolio boven zijn rendementsdoel uitstijgt, zal een investeerder instaat zijn om investeringen te doen met een hoger risicoprofiel.

Het loont dus de moeite om het risico van de investering inzichtelijk te maken. Dit kan met innovation accounting. Een investeerder kan het risico van zijn investering beter inschatten als je in staat bent om aan te geven hoe en waarom je startup gaat groeien. Hoe specifieker jij dit kan aan geven hoe beter de investeerder jouw startup kan plaatsen in zijn portfolio van investeringen.

Als je dus echt op zoek bent naar een snelle en succesvolle investeringsronde, dan is het verstandig om vanaf dag 1 jouw startup in te richten zodat er data beschikbaar komt die antwoord geeft op de mate waarin en waarom jouw startup groeit.

Ter illustratie nog een aantal voorbeelden van vanity metrics en haar tegenhanger, de actionable metric. Wil je voorkomen dat je vanity metrics gaat gebruiken in je startup? Schrijf je dan nu in en ontvang gratis het E-book: ‘Meten is Groeien’.

 

Heb jij meer voorbeelden van vanity metrics? Laat het ons weten!


About

Stephan Botz

Hallo, ik ben Stephan Botz, werkzaam bij Stichting Starterslift als Incubation Officer. 34 jaar en geboren en getogen in Uden. In 2003 startte ik, naast mijn studie, met ondernemen. Inmiddels woon ik in Breda en werk ik in Tilburg samen met innovatieve startups. Mijn kennis en ervaring zet ik namens Starterslift in voor startups in de regio Midden- West Brabant. Zo ben ik ook in aanraking gekomen met Lean Startup, een methodologie om startup concepten te toetsen. De doelstelling; “Snel falen of sneller succes hebben” geloof ik heilig in!

Leave Comment

Leer alles over een succesvolle lean startup!

Meld je aan en ontvang gratis het E-book 'Earlyvangelists: Je eerste en belangrijkste klanten', waarin jij leert hoe je een succesvolle startup start!

Wij houden niet van spammen, dus dat doen we ook niet bij jou